Czym jest BDO? DrTusz tłumaczy

Czym jest BDO? DrTusz tłumaczy

bdo

Elektrośmieci przybywa. Chyba nikt nie ma już złudzeń, że problem przybrał globalny wymiar. Instytucje państwowe ciagle wprowadzają regulację, których celem jest działanie na rzecz ochrony środowiska przed szkodliwymi odpadami. W ostatnim czasie wiele pytań wzbudza niedawno uruchomiona Baza danych odpadowych. Czym jest BDO? Jak wygląda sprawa tuszów i tonerów w obliczu nowych przepisów? Postaram się Wam to wytłumaczyć.

Czym jest BDO? Teoria

BDO to stworzona przez Ministerstwo Środowiska baza danych o produktach i opakowaniach, a także gospodarce odpadami. Jej głównym celem jest przeciwdziałanie nieprawidłowościom, z którymi boryka się sektor gospodarowania odpadami.

Regulacje prawne odnośnie BDO zawiera znowelizowana Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Zgodnie z jej zapisami Baza danych odpadowych to system teleinformatyczny. W jego bazie danych znajdują się informacje o firmach i instytucjach gospodarujących odpadami, a także wprowadzających do obrotu produkty i produkty w opakowaniach.

Kto powinien zarejestrować się w BDO?

Zgodnie z ustawą wpis do BDO powinny uzyskać firmy i podmioty, które:

  • wytwarzają odpady i prowadzą ewidencję odpadów;
  • wprowadzają na rynek krajowy produkty w opakowaniach, pojazdy, oleje, smary, opony, baterie bądź akumulatory, a także sprzęt elektryczny i elektroniczny;
  • producenci, importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań.

Przedsiębiorcy, którzy dołączyli się do BDO, chociaż ustawa nie nakłada na nich tego obowiązku, mają możliwość wypisania się z rejestru. W tym celu należy jednak złożyć odpowiedni wniosek.

Jak zarejestrować się w BDO?

Termin rejestracji w BDO upłynął 31 grudnia 2019 roku. Ci, którzy nie dopełnili tego obowiązku powinni jak najszybciej nadrobić zaległości. Rejestracji można dokonać poprzez formularz na >TEJ< stronie.

Lokalny urząd marszałkowski ma 30 dni do chwili rejestracji na to, aby rozpatrzyć wniosek i wprowadzić firmę do Bazy danych odpadowych.

BDO, tusze, tonery, drukarki

W latach ubiegłych przedsiębiorcy posiadający drukarki byli zobowiązani do rokrocznego dostarczania do właściwego ze względu na prowadzenie działalności urzędu marszałkowskiego zbiorczego zestawienia danych o odpadach za poprzedni rok.

Termin złożenia dokumentów upływał 15 marca (po nowelizacji data uległa zmianie).

Dowodem wywiązania się z obowiązujących wówczas przepisów stanowi Karta Przekazania Odpadów.

O sankcjach wynikających z zaniechania tej czynności pisałem >TUTAJ<.

Nowelizacja ustawy i rozwój BDO wymusza na przedsiębiorcach pewne zmiany. Od 1 stycznia 2020 roku firmy i instytucje wpisane do Bazy danych odpadowych muszą składać Kartę Przekazania Odpadów w formie elektronicznej.

Niedopełnienie obowiązku wpisu do Bazy danych odpadowych grozi grzywną od 5000 zł do 1 000 000 zł!

Brak konta w BDO uniemożliwia również złożenie w terminie Karty Przekazania Odpadów, gdyż po 30 czerwca z obiegu znikną fizyczne formularze. Dokument w elektronicznej wersji będzie ponadto zawierał więcej szczegółowych informacji na temat odpadów.

Jeśli jeszcze nie dołączyłeś do BDO, koniecznie nadrób zaległości. Wiele podmiotów odłożyło rejestrację na ostatnią chwilę – a co za tym idzie – urzędy marszałkowskie nie nadążają z rozpatrywaniem wniosków.

Wypełnienie formularza na stronie trwa chwilę, jednak na samo rozpatrzenie wniosku urzędnicy mają miesiąc.

BDO – styczniowa nowelizacja

Pod koniec 2019 roku rządzący opracowali propozycje zmian, które miałby umożliwić wystawianie papierowej Karty Przekazania Odpadów w wyjątkowych sytuacjach. Projekt zaakceptowano 23 stycznia 2020 roku.

Papierowe Karty Przekazania Odpadów będą zatem funkcjonowały do 30 czerwca 2020 r. Pamiętaj, że papierowe Karty Przekazania odpadów muszą zostać wprowadzone do BDO najpóźniej do 31 lipca 2020 roku.

bdo

Nowelizacja ustawy z dnia 23 stycznia 2020 r. nie ma jednak wpływu na działanie przedsiębiorstw, które z wyprzedzeniem czasowym przygotowały się do prowadzenia ewidencji elektronicznej.

Ustawa przewiduje również hipotetyczną sytuację awarii (po stronie administratora BDO), przez którą niemożliwe byłoby sporządzanie dokumentów w formie elektronicznej.

Wówczas ustawodawca dopuszcza możliwość wystawiania dokumentów ewidencji w formie papierowej lub elektronicznej poza systemem BDO.

W tym przypadku dane muszą zostać wprowadzone do BDO po usunięciu usterki systemu elektronicznego.

Pamiętaj, że na mocy nowelizacji ustawy zmianie uległ termin na złożenie sprawozdań w wersji elektronicznej dotyczących gospodarki odpadami za rok 2019, a składanych w 2020 r. W tym roku przedsiębiorcy mają czas do 30 czerwca 2020 r.

BDO – to ważne

Dlaczego tak ważne jest prawidłowe funkcjonowanie BDO?

Ciężko oszacować, ile tysięcy tuszów i tonerów jest utylizowana w niewłaściwy sposób.

Badania niezależnych ekspertów mówią, że może być to nawet 75% wszystkich wkładów do drukarek.

baza danych odpadowych

Puste pojemniki zawierają bardzo dużo substancji szkodzących środowisku naturalnemu, dlatego warto dbać o to, aby zostały one odpowiednio zutylizowane.

Chociaż wprowadzeniu BDO towarzyszy chaos, takie rozwiązanie jest potrzebne. Ziemia to nasz dom. Dbajmy o niego, aby potomni też mogli oddychać pełną piersią i cieszyć się skarbami przyrody.

Będę starał się na bieżąco informować Was o wszystkich nowelizacjach, a także interpretacjach przepisów prawa związanych z Bazą danych odpadowych – BDO.

To może ci się spodobać