Lakierowanie druku – rodzaje i zastosowania
Wiesz czym jest lakierowanie druku? To technika, która pozwala na poprawę jakości i trwałości wydruków. Zobacz jak powstają błyszczące elementy teczek, toreb czy różnych opakowań. Przeczytaj o rodzajach lakierów i zobacz, gdzie możesz je spotkać w codziennym życiu.
Co to jest lakierowanie druku?
Lakierowanie druku jest jedną z technik stosowaną w poligrafii, czyli dziedzinie zajmującej się wytwarzaniem druku. Lakierowanie druku lakierem pozwala na nałożenie substancji lakierującej na wydrukowane materiały. Zwiększa to ich trwałość oraz estetykę. Lakier zabezpiecza druk przed czynnikami zewnętrznymi, np.: wilgocią czy zabrudzeniami. Pokrycie druku lakierem poprawia również jego intensywność i pozwala dodać matowe lub błyszczące zakończenie.
Główny podział rodzajów lakierowania
- lakierowanie całościowe – pokrywa cały wydruk, zapewniając jego trwałość i sztywność.
- lakierowanie wybiórcze/lakierowanie selektywne /lakierowanie punktowe – taki sposób pozwala na podkreślenie wybranych elementów graficznych, np.: wyeksponowanie logo czy hasła reklamowego.
Podział rodzajów lakierowania ze względu na lakier
Poza głównym podziałem, lakierowanie druku dzieli się również ze względu na charakterystykę zastosowanego lakieru. Każde z nich, ma unikalne właściwości i zastosowania. Oto niektóre, popularne techniki:
Lakierowanie UV
Lakier UV jest najczęściej wykorzystywany w lakierowaniu druku. Zawiera on składniki naturalne, syntetyczne oraz fotoinicjatory. Naniesiona na wydruk powłoka zostaje następnie utwardzona światłem ultrafioletowym. Dzięki świetle schnie on bardzo szybko, a uzyskana tym sposobem powierzchnia cechuje się dużą trwałością.
Lakierowanie druku lakierem dyspersyjnym
Zastosowania lakierów dyspersyjnych najczęściej spotykane są przy produkcji grubszych opakowań artykułów spożywczych. W ich składzie znajduje się woda, polimery, woski i materiały zapewniające elastyczność powołki. Dzięki dużej zawartości wody, zalicza się go do jednego z najbardziej ekologicznych rozwiązań. Schnie wsiąkając w podłoże. Występuje w wersji matowej i błyszczącej.
Lakierowanie olejowe
Pokrycie powierzchni lakierem olejowym pozwala na zabezpieczenie druku przed czynnikami zewnętrznymi. Tworzone są na bazie olejów roślinnych i mineralnych. Schną dzięki utlenianiu. Cechuje je również charakterystyczny, nieprzyjemny zapach, co jest ich głównym minusem.
Niestandardowe rodzaje lakierowania druku
Poza wymienionymi głównymi lakierami, występują również inne, ciekawe ich rodzaje. Swoje wydruki można pokryć również lakierem termicznym, który przy różnej temperaturze będzie pokazywał inny odcień koloru. Innym interesującym rozwiązaniem jest lakier zapachowy, który znajdziesz w perfumeriach. Kiedy potrzesz arkusz pokryty tym lakierem, poczujesz zapach.
Zastosowania lakierowania druku
Różne metody lakierowania druku pozwalają na praktyczne zastosowania w wielu branżach. Branże stosujące takie uszlachetnianie wydruku to najczęściej marketing i produkcja różnych opakowań.
Wykorzystywane w reklamach materiały marketingowe pokryte lakierem to najczęściej plakaty, torebki ozdobne, ulotki, teczki, etykiety czy wizytówki. Dzięki tej technologii wydruki są trwałe i zyskują wyjątkowy wygląd. Jeśli ciekawi Cię, jak stworzyć wizytówkę w domu, przeczytaj mój artkuł: ,,Jak zrobić wizytówkę? – drukowanie wizytówek w domu„. Może jednak interesują Cię etykiety? Kliknij >TUTAJ< i zobacz jak przebiega samodzielne drukowanie etykiet w domu.
Firmy zajmujące się różnego rodzaju publikacjami stosują lakierowanie druku w produkcji okładek książek czy czasopism. Dzięki temu zyskują na trwałości, ale co ważne, mogą mieć ciekawy efekt wizualny, np.: błyszczącą okładkę, która będzie przyjemniejsza dla oka czytelnika.
Branże związane z tworzeniem opakowań żywności czy kosmetyków dzięki lakierowaniu powierzchni zwiększają ich odporność i tworzą mechaniczne zabezpieczenie przed uszkodzeniami i zanieczyszczeniami.
Teraz już wiesz, czym jest lakierowanie druku, znasz rodzaje lakierów oraz wiesz, gdzie możesz je spotkać. 😉