Pieczątka firmowa. Co powinna zawierać?
Poza tuszami, tonerami i drukarkami mam w ofercie również pieczątki. Wytwarzane metodą błyskową stempelki cieszą się niesłabnącą popularnością. Wielu, szczególnie początkujących przedsiębiorców, nie ma jednak wiedzy, co powinna zawierać ich pieczątka firmowa. Z myślą o nich przygotowałem praktyczny zbiór informacji na ten temat.
Pieczątka firmowa. Co powinna zawierać?
Teoretycznie żaden akt prawny nie nakłada na przedsiębiorców konieczności posiadania pieczątki firmowej. W praktyce jednak lepiej takową posiadać. W końcu na większości druków urzędowych jest wyznaczone miejsce, w którym należy ją odbić. Lepiej zatem dmuchać na zimne i zaoszczędzić sobie nerwów przy urzędowym okienku.
Pieczątka firmowa ma jeszcze jedną zaletę – pełni funkcję informacyjną. Skondensowane na pieczątce dane pomagają w łatwej identyfikacji przedsiębiorstwa. Jestem nawet gotów stwierdzić, że estetyczny stempel to forma reklamy. Sam projektuję swoje pieczątki tak, aby wyróżniały się spośród innych.
O technicznych aspektach pieczątek błyskowych napiszę później. Numer telefonu, adres e-mail czy adres strony internetowej to informacje dodawane wedle uznania.
Są jednak dane, bez których pieczątka firmowa nie spełni swojej funkcji. Teraz skupmy się na tym, jakie informacje powinny zawierać pieczątki firmowe. Aby wszystko było czytelne jak dobry wydruk, przygotowałem tabelkę z danymi.
Dane | Spółka z o. o. | Jednoosobowa działalność gospodarcza |
Nazwa firmy | TAK | TAK |
NIP | TAK | TAK |
Adres | TAK | TAK |
Regon | NIE | NIE |
Kapitał zakładowy | TAK | NIE |
Numer KRS i sąd rejest-rowy | TAK | NIE |
Pieczątka firmowa. Pamiętaj o tych informacjach
Jeśli jesteś udziałowcem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, możesz zamieścić na pieczątce jej skróconą nazwę. Chęć posługiwania się skróconą formą należy zgłosić podczas rejestracji. Prowadząc natomiast jednoosobową działalność gospodarczą, pamiętaj, aby bezwzględnie umieścić na pieczątce swoje imię i nazwisko, bo stanowią one część nazwy Twojej firmy.
Pieczątka firmowa z numerem NIP
Numer Identyfikacji Podatkowej jest jak PESEL czy data urodzenia – wielu z nas wykuwa go na pamięć i dyktuje bezbłędnie nawet o 3:00 w nocy. Dla przedsiębiorców ma on znaczenie szczególne.
Artykuł 20. Ustawy prawo przedsiębiorców nakłada na przedsiębiorców posługiwanie się NIP-em w obrocie prawnym i gospodarczym. NIP musi się zatem znaleźć na pieczątce.
Pieczątka firmowa z adresem
Adres też powinien znaleźć się na firmowym stemplu. Musi być on adekwatny do danych podanych we wnioskach rejestracyjnych działalności. Przedsiębiorcy, którzy nie wskazali adresu we wnioskach rejestracyjnych, powinni podać swój adres. Tyczy się to głównie jednoosobowych działalności gospodarczych.
Pieczątka firmowa. Czy trzeba REGON?
Nie, nie trzeba. Od kilku lat nie ma już obowiązku zamieszania numeru REGON na pieczątce firmowej. Wcześniej na przedsiębiorców taki wymóg nakładało prawo. Kilka lat temu zniesiono ten wymóg.
Pieczątka firmowa. Dodatkowe informacje
Kodeks spółek handlowych nakłada na spółki z o. o. wymóg dodawania wzmianki o wysokości kapitału zakładowego i numeru KRS.
W praktyce takie dane często bywają umieszczane na papierze firmowym, którym posługują się spółki. Wymagane przez ustawodawcę dane zazwyczaj są umieszczane w stopce.
Pieczątka firmowa. Wybierz pieczątkę błyskową
Technologia błyskowa wywodzi się z Kraju Kwitnącej Wiśni. Jednym z jej najważniejszych atutów jest czas produkcji, który zajmuje ok. 5 minut.
Żywotność pieczątki błyskowej szacuje się na ok. 20 000 odbić. Ilość ruchomych części w aparacie stemplarskim jest ograniczona do minimum. Kiedy już przekroczysz limit 20 000 odbić, wymieniasz gąbkę z tuszem pod tzw. płytką tekstową i odbijasz pieczątki dalej. Przeczytaj mój wpis, w którym dokładnie opisuję pieczątki błyskowe. Znajdziesz go >TUTAJ<