Kod QR – z czym to się je.

qrWydawać by się mogło, że będzie to kolejny, standardowy dzień pracy, który przy takiej pogodzie jak dzisiaj za oknem, na poważnie rozpocznie się po drugiej kawie. Okazało się jednak, że nie. Telefon o 9:08 postawił wszystkich pracowników sklepu internetowego na nogi, korzystając z popularnego sloganu – „dodał nam skrzydeł”. Nie było to o dziwo nietypowe zamówienie, pytanie o dostępność towaru czy telefon pomyłka. Głos w słuchawce po chwili rozmowy zapytał „Co to jest…

…ten rozmazany znak na boku waszego pudełka?”. Wbrew pozorom pytanie bardzo poważne i na miejscu, bo wiele osób już wie co to jest kod QR, ale jak wytłumaczyć to komuś, kto jeszcze tego nie wie?

Cytując Wikipedię – „QR Code (ang. Quick Response, QR: szybka odpowiedź) – alfanumeryczny, dwuwymiarowy, matrycowy, kwadratowy kod graficzny opracowany przez japońską firmę Denso-Wave w 1994 roku. Budowa kodu, jego historia czy charakterystyka, odmiany i standardy tak naprawdę przeciętnemu użytkownikowi nie są do niczego potrzebne. Ważniejsze jest po co został umieszczony i co klient z tego będzie miał.

Najprościej będzie posłużyć się przykładami użycia kodu QR. Ulotka reklamowa. Na ulotce umieszczony kod QR z informacją – „dowiedz się więcej na naszej stronie”. Niby super, lecz jest jedno ale.. Można adres wpisać w Googla zamiast robić zdjęcie. Ta sama ulotka, ten sam kod – „zeskanuj kod i uzyskaj – rabat, nagrodę, darmowy…”.  Inaczej skonstruowana informacja i motywujemy do reakcji. Można? Przykład z naszego podwórka – toner do drukarki laserowej. Na pudełku umieszczone wszystkie modele drukarek, do których pasuje, jego szczegółowe parametry techniczne i inne teoretycznie potrzebne informacje. Tylko po co? Ani to czytelne, ani estetyczne. Kod QR załatwia sprawę przenosząc na stronę producenta, gdzie wszystko można przeczytać i dodatkowo wyrazić opinię na temat zakupów oraz ewentualnie uzyskać rabat.

Kody QR ułatwiają komunikację z klientem a samemu klientowi ułatwiają uzyskanie odpowiedzi na nurtujące go pytania. Potrzebny jest tylko smartfon lub tablet z aparatem, aplikacja do czytania kodów oraz dostęp do internetu. Dzięki jednemu zdjęciu możemy bezpośrednio przejść do informacji zapisanych w kodzie. Warunek jest jeden – kod musi być poprawnie wygenerowany. Należy pamiętać, że kod QR to nie tylko strona internetowa. Zakodowane mogą zostać dowolne dane lub tekst, adres e-mail czy SMS wraz z treścią i numerem odbiorcy.

Nam udało się przedstawić skróconą instrukcję używania kodu QR naszemu klientowi, który zrobił zdjęcie naszego kodu na pudełku, użył aplikacji i skomentował swoje zakupy w naszym sklepie internetowym. Po raz kolejny okazało się, że najlepszym sposobem na poznanie nowego jest jego spróbowanie bo nic tak nie uczy jak doświadczenie.

 

0 0 Zagłosuj
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w linii
Zobacz wszystkie komentarze