Druk soczewkowy – złudzenie optyczne w trójwymiarze
Dobra reklama to podstawa pozyskiwania wielu Klientów. Nietuzinkowy efekt wizualny może zapewnić Ci technologia druku soczewkowego – nowoczesny sposób na wyróżnienie Twojego baneru. Druk trójwymiarowy gwarantuje, że wybrane grafiki będą wyglądały niczym żywe i nikt nie przejdzie obok nich obojętnie!
Czym jest druk soczewkowy?
Druk soczewkowy znany jest pod wieloma nazwami: druk lentikularny, trójwymiarowy, druk 3D, druk z animacją lub druk na folii soczewkowej. Do jego powstania wykorzystuje się technologię offsetową wraz ze specjalną folią lentikularną o grubości w liniaturze od 30 do 150 lpi. Nadruk składa się zazwyczaj z dwóch nałożonych na siebie grafik, które przenikają się wzajemnie.
Znajdujące się w folii soczewki mają działanie podobne do szkła powiększającego, dając wrażenie głębi i przestrzenności. Odpowiednio nałożone soczewki przybliżają część obrazu, znajdującego się pod folią. Patrząc na obraz w technologii 3D pod odpowiednim kątem dostrzega się zmianę grafiki, która znajduje się pod soczewkami.
Tworzenie obrazu soczewkowego jest niemal niemożliwe do zrealizowania w warunkach domowych. Do jego przygotowania niezbędna jest znajomość profesjonalnego oprogramowania oraz wykorzystanie specjalistycznych materiałów. Na rynku znajdziemy jednak wiele drukarek, które specjalizują się w tworzeniu grafik soczewkowych.
Druk 3D możesz spotkać także w postaci trójwymiarowych obiektów przestrzennych, o których przeczytasz więcej w moim artykule: Drukowanie 3D – przyszłość jest teraz.
Wykorzystanie druku soczewkowego
Druk na folii soczewkowej umożliwia tworzenie efektownych wydruków, które w różnoraki sposób mogą przyczynić się do przyciągania uwagi Twoich odbiorców. Najczęściej wykorzystywany jest on w marketingu, ale znajduje zastosowanie także w wielu innych dziedzinach, takich jak:
- reklamy wielkoformatowe: plakaty, light boxy, panele ekspozycyjne, elementy wystroju wnętrz, billboardy;
- tworzenie gadżetów: podkładki pod myszy, breloki, magnesy, pocztówki, linijki, zakładki, okładki kalendarzy;
- karty: telefoniczne, handlowe, bankomatowe, biznesowe itd.;
- opakowania: etykiety, naklejki, standy promocyjne.
Efekty technologii druku lentikularnego
Technologia druku soczewkowego pozwala na uzyskanie wielu różnorodnych efektów, które zachwycą Twoich odbiorców. Możemy wyróżnić następujące ich rodzaje:
Efekt 3D
3D – nazywany inaczej efektem głębi. Polega on na przesunięciu wybranych obiektów, w możliwie jak największej ilości, na warstwach nadruku. Obraz jest w pełni trójwymiarowy i daje możliwość wyciągnięcia elementów z płaskiej przestrzeni. W efekcie odbiorcy wydaje się, że poszczególne obiekty znajdują się od niego w różnej odległości.
W tym rodzaju druku nie zaleca się stosowania ciemnych i mocnych kolorów oraz odradza stosowanie małych czcionek. Najważniejsze elementy grafiki należy umieścić w stałym punkcie, do którego odnosi się pozostała część obrazu umieszczona przód/tył.
Flip
Flip to dynamiczny przeskok pomiędzy obrazami, najczęściej dwoma lub trzema, które zmieniają się w zależności od kąta patrzenia, poziomo lub pionowo. Ważne jest tutaj zachowanie zbliżonej tonacji kolorystycznej lub zastosowanie wspólnego tła. Im bardziej grafiki będą do siebie podobne pod tymi względami, tym uzyskamy lepszy efekt przenikania.
Ponadto, tekst znajdujący się na grafikach, jeśli się zmienia, nie powinien na siebie nachodzić, a czcionka nie może być zbyt mała – spowoduje to, że tekst stanie się nieczytelny.
Morfing
Morfing jest płynnym przejściem jednego obrazu w drugi. Oba obrazy stanowią pierwszą i ostatnią klatkę, natomiast środkowa część grafiki to łagodne zblendowanie ich obu za pomocą programów komputerowych. Sugerowane jest tu jednakowe tło oraz jak najbardziej zbliżony kształt zmieniających się elementów.
Animacja
Animacja to seria grafik, które dają wrażenie płynnego ruchu. Polega na przenikaniu się sekwencji zdjęć, minimum 3 do nawet kilkunastu (bardzo rzadko). Podobnie jak w przypadku morfingu, obrazy powinny być do siebie jak najbardziej podobne.
Zoom
Zoom – efekt dający złudzenie przybliżania i oddalania wybranych obiektów. Można przyrównać go do pewnego rodzaju animacji. Zazwyczaj jest to jeden element, który podczas zmiany kąta patrzenia zmienia swoją wielkość. Stosowany najczęściej po to, by skupić uwagę odbiorcy na konkretnej części grafiki.
Częstą praktyką w technologii druku lentikularnego jest łączenie ze sobą dwóch lub więcej efektów. Najczęściej spotkamy się z połączeniem efektu flip z głębią 3D oraz animacji/morfingu z efektem zoom. Takie kombinacje nazywane są MIXem.
Zwiększ swoje zasięgi dzięki drukowi soczewkowemu!
Niewątpliwie trójwymiarowy druk jest jedną z najnowocześniejszych form prezentacji reklam, które będą się wyróżniały na tle tradycyjnych plakatów. Szczególną zaletą jest ilość dostępnych rodzajów druku soczewkowego, które pozwalają uzyskiwać różnorodne efekty dopasowane do Twojego odbiorcy i produktu, jaki chcesz zaprezentować.
Przeprowadzone dotychczas badania rynkowe wskazują, że działania marketingowe wykorzystujące obrazy z nadrukiem lentikularnym silniej oddziaływują na adresatów i są o wiele częściej zapamiętywane.
Druk soczewkowy jest metodą wciąż udoskonalaną przez specjalistów. Możemy więc stale obserwować nowe efekty i czekać na jeszcze bardziej realistyczne kampanie reklamowe. 🙂
Zapraszam Cię do śledzenia mojego Facebooka, Instagrama oraz innych mediów społecznościowych, a także zapisania się do mojego newslettera. Bądź na bieżąco z nowinkami technologicznymi, dzięki mojemu blogowi DrTusza!