Logistyka w e-commerce – doświadczenia DrTusza
Logistyka w e-commerce jest kwestią wymagającą uwagi w każdym sklepie internetowym. W końcu od dobrze zaplanowanych procesów logistycznych zależy praca całej firmy. Dobra logistyka usprawnia procesy sprzedażowe. Dobrze przeprowadzony proces sprzedażowy przekłada się z kolei na satysfakcję Klientów. A zadowoleni Klienci to gwarancja sukcesu. Zobacz, jak wygląda logistyka w e-commerce na przykładzie DrTusza.
Logistyka w e-commerce – zacznijmy od magazynu
Firmowy magazyn i jego praca przekłada się na funkcjonowanie całej firmy. Nasze tusze, tonery i bębny cechuje niewielki gabaryt oraz symetryczność opakowań.
Dodatkowo dbamy o rotację, aby mniej popularne wkłady nie zajmowały przestrzeni magazynowej, którą przeznaczamy na pozycje częściej zamawiane przez Klientów.
Nasza działalność nie wymaga wielkiej hali. Obecnie mamy jeden magazyn operacyjny oraz dwa magazyny pomocnicze. Pomocnicze magazyny służą głównie do opakowań i zapasów produktów, których dostępność jest problematyczna.
Planowanie stanów magazynowych i zarządzanie zapasami
Analiza, analiza i jeszcze raz analiza. Na podstawie dokonywanych estymacji sprzedaży produktów ustalamy stany minimalne poszczególnych pozycji na kolejne 7 dni.
Pozwala nam to utrzymać wysoką rotację produktów i efektywnie zarządzać przestrzenią na naszym magazynie.
Procesy i procedury magazynowe optymalizujemy już od kilkunastu lat. Nie mamy jednego sposobu zarządzania. Wypracowaliśmy sobie mieszankę metod dostosowaną do specyfiki naszej branży i naszych produktów.
Terminowość naszym priorytetem
Dużą wagę przykładamy do terminowości wysyłek. Wkłady do drukarek są potrzebne zazwyczaj „na już”. Dlatego sprawdzamy nie tylko czas od zakupu do wysłania paczki, ale również kontrolujemy czas dostarczenia przesyłki do odbiorcy docelowego przez kuriera.
Przykładamy wagę do jakości pakowanych przesyłek. Dbamy o to, aby nasze produkty były jednocześnie bezpiecznie i wyglądały estetycznie.
Logistyka w e-commerce – zarządzanie procesami
Bez przerwy analizujemy wszystko co się dzieje w DrTuszu. Wyciągamy wnioski i staramy się na bieżąco wprowadzać udoskonalania tam, gdzie są niezbędne. Posiadamy autorski system zarządzania procesami i ich automatyzacji. Jest on zintegrowany z zakupionym rozwiązaniem ERP.
Taka polityka zarządzania procesami pozwala nam unikać „wielkich wyzwań wdrożeniowych”, które mogłyby zakłócić płynną pracę sklepu.
Na bieżąco optymalizujemy pracę magazynu. W jaki sposób? Wprowadzamy np. nowe oznaczenia produktów lub zmieniamy ich rozmieszczenie.
Udoskonalenia każdorazowo prowadzą do ograniczenia błędów przy pakowaniu zamówień (a takie zdarzają się dosłownie każdemu).
W tym roku wprowadziliśmy również nowe, bezpieczniejsze opakowania. Zmiana wyszła nam na dobre, gdyż zanotowaliśmy spadek liczby reklamacji.
Teraz nasze kolorowe kartony są o wiele lepiej dopasowane do wielkości zamówienia.
Na utrzymanie terminowości i wysokie tempo pakowania produktów zawdzięczamy w dużej mierze czynnikowi ludzkiemu – naszej doświadczonej drużynie DrTusza!
Ogromne znaczenie ma też automatyzacja procesów dostosowanych do specyfiki naszego asortymentu. Te dwa czynniki wpływają również na ograniczenie błędów.
Logistyka w e-commerce – zwroty
Tusze, tonery i bębny do drukarek to specyficzne produkty. Bardzo ciężko jest przewidzieć i zautomatyzować zwroty. Powodem większości z nich jest… zamówienie niewłaściwego wkładu do drukarki przez Klienta. Nieustannie staramy się temu zapobiegać.
Edukujemy Klientów poprzez artykuły na blogu, filmy na YouTubie czy wpisy w mediach społecznościowych. Tworzymy też rozbudowane opisy produktów.
Na DrTusz.pl posiadamy skuteczną wyszukiwarkę. W teamie posiadamy też konsultantów, którzy pomagają w wyborze odpowiedniego wkładu do drukarki.
Rozbudowane działania wymagają zaangażowania, ale dzięki nim oszczędzamy nasz czas i czas naszych Klientów.