Jak zrobić ulotkę? Zaprojektuj i wydrukuj samodzielnie!
Ulotka to ponadczasowa reklama, którą możesz w dowolny sposób przekazać potencjalnym odbiorcom. Jak zrobić dobrą ulotkę reklamową tak, aby była skuteczna i zaciekawiła Klientów? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w dzisiejszym artykule. Zapraszam!
Projektowanie ulotki – jak powinna wyglądać idealna broszura?
Ulotki, zwane również broszurami lub infografikami to sprawdzony sposób na udany marketing Twojej firmy. Jest to również skuteczna forma przekazania innej ważnej informacji dla szerszego grona ludzi lub poinformowania o ciekawym wydarzeniu.
Najpopularniejszym rozmiarem ulotki do druki jest A6, jednak jeśli zdecydujesz się na ulotkę składaną, jako format ulotki najlepiej wybrać rozmiar kartki A5, a nawet A4. Pamiętaj, że wszystko zależy od formy dystrybucji ulotek jaką wybierzesz: możesz je wrzucać do skrzynek na listy, rozdawać wśród przechodniów lub udostępnić w social mediach. Broszury w wersji online z pewnością dadzą Ci większe pole do popisu!
Wykonanie ulotki, która będzie wyróżniała się na tle innych projektów i zachęci do kontaktu potencjalnych Klientów nie jest takie trudne – wystarczy, że poznasz pare prostych sztuczek!
Rodzaje ulotek
Na początek warto sprawdzić, jakie mamy rodzaje ulotek i który z nich będzie dla Ciebie najlepszy. Wybierając typ broszury weź pod uwagę to, co chcesz przekazać swoim odbiorcom oraz kim będzie Twoja grupa docelowa.
Zasadniczo możemy wyróżnić następujące rodzaje ulotek:
- Ulotki promocyjne, nazywane też reklamowymi lub marketingowymi mają za zadanie przekazać kluczowe informacje o danej ofercie i zachęcić Klienta do skorzystania z oferowanych usług.
- Ulotki informacyjne przekazują odbiorcy konkretne informacje, zazwyczaj zachęcające do wykonania jakiejś czynności. Przykładem takiej broszury może być nakłanianie ludzi do segregowania śmieci i dbania o ekologię.
- Ulotki sprzedażowe to druk zawierający opis, cennik lub formularz dotyczący sprzedaży danego produktu. Stanowi ona ułatwienie dla Klienta i skłania do kupna.
- Ulotki programowe przedstawiają opis danego wydarzenia np. koncertu, szkolenia lub innego eventu i zachęcają do uczestnictwa.
Relację z Turnieju możesz zobaczyć tutaj: V Charytatywny Turniej o Puchar DrTusza
Bezpłatne programy do tworzenia ulotek online
Aby zrobić ulotkę reklamową możesz skorzystać z dwóch propozycji. Pierwszą z nich jest skorzystanie z darmowego kreatora ulotek online np. serwisu Canva. Darmowy program Canva pozwala na wybieranie spośród tysięcy gotowych szablonów ulotek i dopasowywanie ich do Twoich potrzeb. Wystarczy, że uzupełnisz treść, a Twoja broszura będzie gotowa do druku!
Inną popularną propozycją jest stworzenie projektu graficznego w programie Word. W tym celu możesz użyć zarówno gotowych szablonów ulotek, jak i stworzyć ją całkowicie od zera. Aby rozpocząć projektowanie ulotki w Wordzie:
- Otwórz program Word, wybierz zakładkę Plik i kliknij pozycję Nowy.
- W polu wyszukiwania wpisz Ulotka i wybierz pasujący szablon.
- Uzupełnij projekt o tekst lub grafikę, dodając je w odpowiednich polach lub skorzystaj z opcji Wstaw w menu, by urozmaicić swoją broszurę.
- Odpowiednio sformatuj ulotkę. I gotowe!
Jak zrobić ulotkę? Projektowanie ulotki krok po kroku
Zaprojektowanie ulotki reklamowej, która przyciągnie uwagę Klientów wymaga zastosowania pewnych zasad. Od czego zacząć? Oto propozycja DrTusza!
Po pierwsze określ, czego dotyczy Twoja ulotka i jakie informacje chcesz na niej umieścić. Być może Twoim celem jest zachęcenie swoich Klientów do kupna jakiegoś produktu lub skorzystania z oferowanych usług, a może jesteś studentem, który chce poinformować w mediach społecznościowych innych zainteresowanych o nadchodzącym wydarzeniu. Wszystko zależy od Ciebie!
Po drugie wypisz wszelkie najważniejsze informacje, które powinny znaleźć się na ulotce: nazwę firmy lub instytucji, dane kontaktowe, opis usług lub wydarzenia, a także adres strony internetowej lub social media. Możesz to zrobić na brudno lub w od razu używając gotowego szablonu, jednak pamiętaj, że dobry projekt nie może zawierać zbyt dużej ilości tekstu!
Skuteczna ulotka powinna również posiadać wezwanie do działania, czyli chwytliwe hasło lub slogan, który utkwi w pamięci odbiorcy na dłużej.
Następnie, przygotuj elementy graficzne, które urozmaicą Twój projekt, np. logo firmy lub pasujące tematycznie obrazy. Ulotka reklamowa powinna przyciągać uwagę odbiorów ciekawą oprawą graficzną, a zarazem być czytelna i estetyczna. Zadbaj o efekt wizualny swojej ulotki, a nie opędzisz się od ofert zainteresowanych Klientów!
Na zakończenie, poświęć chwilę na odpowiednie sformatowanie treści ulotki. Wyróżnij nagłówek, ustal wielkość czcionek i kolory, zadbaj o równe odstępy między akapitami oraz sprawdź, czy nie popełniłeś błędów stylistycznych lub ortograficznych. W końcu, nie ma nic gorszego niż niechlujnie wykonana broszura.
I voila! Zapisz swoją ulotkę w formacie PDF i wydrukuj ją samodzielnie lub zleć wydruk zaprzyjaźnionej drukarki.
A może potrzebujesz też wizytówki? O tym jak zrobić to samodzielnie pisałem w artykule: Jak zrobić wizytówkę? – drukowanie wizytówek w domu.
Projekt ulotki – samodzielnie czy u profesjonalistów?
Powyżej przedstawiłem Ci przepis na udany projekt ulotki reklamowej wykonany samodzielnie. Jeśli wciąż nie czujesz się pewnie, możesz skorzystać z ofert drukarni, które posiadają doświadczenie w projektowaniu ulotek biznesowych.
W przypadku szkolnego projektu lub luźnej reklamy w mediach społecznościowych z pewnością wystarczy ulotka wykonana np. w usłudze Canva, jednak materiały marketingowe zaprojektowane przez profesjonalistów to świetny sposób na reklamę Twojej firmy i swoich usług.
Dzięki moim praktycznym wskazówkom z łatwością stworzysz ulotkę na miarę swoich potrzeb. Koniecznie daj znać w komentarzu jak wyszło i odwiedź moje media społecznościowe – Facebook, Instagram, TikTok, gdzie dzielę się innymi cennymi poradami dotyczącymi branży drukarskiej! 🙂