Profil na LinkedIn. Jak zrobić go dobrze - Blog firmowy DrTusz

Profil na LinkedIn. Jak zrobić go dobrze

Profil na LinkedIn daje olbrzymie możliwości każdemu, kto świadomie projektuje swoją przyszłość zawodową. LinkedIn to naprawdę medium dla wszystkich, bez znaczenia, czy jesteś studentem pierwszego roku, mikroprzedsiębiorcą, czy dyrektorem sprzedaży w dużej firmie. Jak dobrze stworzyć swój profil na LinkedIn? Zapoznaj się z poradami specjalistki w tej dziedzinie.

Profil na LinkedIn zdjęcie tytułowe. Jak zrobić go dobrze

Twoje „dlaczego”, czyli cel Twojej obecności na LinkedIn

Gdy jakiś czas temu, z wypiekami na policzkach opowiadałam koledze o mojej publikacji na LinkedIn, która wywołała ciekawą dyskusję w komentarzach i ułatwiła mi kontakt z ważną biznesowo osobą, Marcin powiedział „Wiesz, fajnie, ale po co mi konto na LinkedIn. Przecież mam pracę”.

Nie zdziwiła mnie wypowiedź kolegi. Niestety często do założenia profilu na LinkedIn zmuszają okoliczności – szukanie nowej pracy. A ja jestem wielkim orędownikiem wystartowania z kontem, zanim „coś” zacznie się dziać w naszym aktualnym miejscu zatrudnienia.

Podczas indywidualnej pracy z klientem lub prowadząc warsztaty z LinkedIna zawsze pytam o cel obecności na tej platformie. Najbardziej popularne motywacje moich klientów można opisać w 6 punktach:

  1. rozwój kariery: znalezienie nowego pracodawcy lub mentora
  2. rekrutacja: znalezienie idealnego pracownika
  3. sprzedaż: pozyskanie klientów
  4. networking: poznanie nowych osób o podobnych wartościach i postawach
  5. wizerunek: budowania marki własnej – osobistej, firmy lub pracodawcy
  6. wiedza: dostęp do publikacji rozwijających kompetencje.

Zanim zaczniesz czytać dalszą część artykułu, zrób sobie w tym miejscu “stop” i zapisz na kartce odpowiedź na pytanie: Po co Ci profil na Linkedin? Jaka jest Twoja motywacja? Na czym Ci zależy? Jakich efektów się spodziewasz?

Profil na LinkedIn – optymalizacja krok po kroku

Na co dzień edukuję studentów i absolwentów na uczelni wyższej, jak rozpoznawać swoje zasoby i wykorzystać je do celów rekrutacyjnych i biznesowych, m.in. przez budowanie profesjonalnego wizerunku na LinkiedIn.

Przejdź teraz w moim towarzystwie przez poszczególne sekcje swojego profilu na Linkedin i krok po kroku wdrażaj opisane wskazówki:

Indywidualny adres URL

Domyślnie link/adres url, oprócz twojego imienia i nazwiska zawiera ciąg liczb. Możesz łatwo edytować te dane na unikalny adres, zawierający tylko twoje imię i nazwisko. To zarówno wsparcie działań związanych z SEO i pozycją w wyszukiwarkach internetowych, lecz także gwarancja, że inni użytkownicy portalu znajdą Ciebie za pomocą wyszukiwarki LinkedIn.

Aby to zrobić, wyświetl swój profil, a następnie wybierz opcję „Edytuj profil publiczny i adres url”, która znajduje się w prawym górnym rogu, a następnie kliknij „Edytuj niestandardowy adres url” i wpisz tylko swoje imię i nazwisko.

Zdjęcie profilowe

Są 2 elementy, które „chodzą” za Tobą po całej Linkedinowej sieci: polajkujesz komuś posta – widać zdjęcie, skomentujesz posta, zapraszasz kogoś do sieci, pojawiasz się w propozycjach kontaktów – widać zdjęcie i początek nagłówka!

Pamiętaj, że jest to sieć do budowania relacji, więc o wiele łatwiej zdobywa się zaufanie, gdy widzisz oczy, uśmiech, twarz drugiej osoby. Badania pokazują, że osoby, które przeglądają profile, poświęcają około 60% czasu na samo zdjęcie. Dlatego uzupełnij profil zdjęciem, na którym widać Twoją twarz.

VIDEO profilowe

Można je wrzucić tylko z poziomu aplikacji moblinej, może trwać maks. 30 sekund i wtedy statyczne zdjęcie zmienia się krótkie video, w którym możesz powiedzieć kim jesteś.

Zdjęcia w tle

To miejsce może służyć różnym celom: możesz mieć tam wyróżnioną swoją specjalizację i zdjęcie nawiązujące do branży, zdjęcie pokazujące wydarzenie, w którym bierzesz udział lub umieścić grafikę ze swoim życiowym mottem.

Słowa kluczowe

Od słów kluczowych zależy, w jakich wynikach będzie się pokazywać Twój profil. Dlatego jedną z pierwszych rzeczy, które powinnaś/eś zrobić to określić 10-20 słów kluczowych dla branży lub stanowiska, na które chcesz aplikować lub pozyskać klienta. Jak znaleźć te słowa? Weź 3 ogłoszenia o pracę/oferty, które Cię interesują i ich treść wrzuć do tego narzędzia: Tagcrowd.com

Po tym, jak określisz słowa kluczowe, postaraj się umieścić je w różnych sekcjach profilu. Najważniejsze sekcje, w których powinny znaleźć się słowa kluczowe to: nagłówek, podsumowanie profilu, opis pod stanowiskami, umiejętności.

Nagłówek

Twój nagłówek LinkedIn jest jednym z najcenniejszych miejsc na Twoim profilu. To pierwsza rzecz, którą widzą ludzie przeglądający Twój profil i pierwsza linia, którą widzą rekruterzy, wyszukując kandydatów na LinkedIn.

To właśnie nagłówek LinkedIn sprawia, że ludzie klikają w niego, by dowiedzieć się czegoś więcej o Tobie. Nagłówek LinkedIn spełnia też ważną funkcję w wyszukiwaniu kandydatów na tej platformie.

Kiedy ktoś wyszukuje coś na LinkedIn, Twój nagłówek jest jedną z rzeczy branych pod uwagę przez algorytm. Użyte w nagłówku słowa kluczowe wpływają na to, jak wysoko pojawisz się w wynikach wyszukiwania. Ilość znaków w nagłówku jest ograniczona – można wpisać tylko 220 znaków.

Najlepsze nagłówki LinkedIn mają kilka wspólnych cech:

  • Pokazują Twoje umiejętności i wiedzę (czym się zajmujesz?).
  • Pokazują wartość, którą wniesiesz do pracodawcy/klienta.
  • Uwzględniają co najmniej jedno słowo kluczowe związane z pracą, którą chcesz zdobyć lub usługę, którą oferujesz.
  • Pokazują coś wyjątkowego, co wyróżnia twój profil – to może być jakieś szczególne osiągnięcie, nagroda, pasja lub hobby.

Profil na LinkedIn – podsumowanie

Możesz stworzyć krótki opis tego kim jesteś, czym się zajmujesz i komu pomagasz – tzw. elevator pitch. Pomyśl o tym, co mogłoby zaciekawić Twojego odbiorcę, co jest wartością, którą chciał/abyś pokazać tej osobie. W podsumowaniu profilu powinny znaleźć się słowa kluczowe.

Warto na końcu podsumowania podać bezpośredni kontakt (e-mail profesjonalny, telefon oraz stronę www, jeśli taką masz). Możesz ułatwić czytanie, gdy dodasz emotikony. Liczba znaków w podsumowaniu jest ograniczona do 2000, z tym że LinkedIn pokazuje na komputerach tylko 200-230, a przeglądając w telefonie widać tylko 60 znaków.

Doświadczenie zawodowe

Możesz wykorzystać opis stanowisk z bazowego CV, ale nie może to być jego „kopia”. Staraj się podawać standardowe tytuły stanowisk na swoim profilu LinkedIn, wtedy będziesz częściej pojawiać się w wyszukiwarce.

Warto pokazać swoje osiągnięcia. Jeśli możesz pokazać liczby to umieść je w opisie swoich sukcesów. Można tu dodać zdjęcia/filmy, jeśli jakieś masz. Osiągnięcia możesz też pokazać w osobnych sekcjach: projektach, nagrodach, publikacjach, itd. Pamiętaj, żeby umieścić słowa kluczowe w opisach stanowisk.

Umiejętności

Lista umiejętności powinna zawierać słowa kluczowe dla branży lub/i stanowiska, które cię interesują. Powinnaś/eś mieć minimum 20 umiejętności wpisanych w tej sekcji profilu.

To jeden z ważniejszych elementów Twojego profilu, bo rekruterzy/pracodawcy głównie wyszukują po umiejętnościach.

Przy każdej umiejętności znajduje się znaczek, na który można kliknąć i w ten sposób potwierdzić daną umiejętność. Mogą to zrobić wszystkie osoby, które znajdują się w Twojej sieci zawodowej na LinkedIn (warto poprosić o to swoich znajomych).

Grupy

Grupy w profilu pokazują Twoje zainteresowania. I nawet z tej racji warto zatroszczyć się o przynależność do nich. Grupy dla osób zmieniających stanowisko i branżę są szczególnie interesujące, bo dają okazję spotkania osób, które zajmują się tym, co jest ich celem.

Wolno nam być uczestnikami nie więcej niż 50 grup. Możesz wyszukać interesującą Cię grupę w wyszukiwarce i poprosić o dołączenie do niej.

Rekomendacje

Rekomendacje innych osób zwiększają atrakcyjność twojego profilu. W rekomendacjach też znajdują się często słowa kluczowe, które dodatkowo zwiększają Twoją widoczność w wyszukiwarce.

Rekomendacje najszybciej otrzymasz, prosząc o ich wystawienie osoby, z którymi pracowałeś/aś. Innym sposobem jest wystawianie rekomendacji osobom, które znasz i z którymi pracowałeś/aś – najczęściej takie osoby chcą się odwdzięczyć i rewanżują się poprzez wystawienie opinii o pracy z Tobą.

Profil na LinkedIn – wystartuj dobrze

Uzupełnienie tych kluczowych sekcji z pewnością poprawi widoczność Twojego profilu w wynikach wyszukiwania. Oczywiście to proces.

„Nie rzucaj się” z pracą nad kontem jednego popołudnia, ale rozłóż sobie pracę na kilka dni, by maksymalnie dopracować poszczególne elementy.

Życzę Ci konsekwencji w tym działaniu. Kolejnym krokiem w budowaniu profesjonalnego wizerunku na LinkedIn jest budowanie relacji (wyszukiwanie właściwej grupy odbiorców/kontaktów, wysyłanie spersonalizowanych zaproszeń, utrzymywanie relacji) oraz różnego rodzaju aktywności (komentarze, udostępnienia, własne publikacje, lajkowanie) wszystko z określoną częstotliwością.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapraszam do mojej sieci kontaktów na LinkedIn: Marta Szymańska-Jarosz.

Profil na LinkedIn biografia marty szymańskiej jarosz. Jak zrobić go dobrze

Przeczytaj również „Marka osobista – jak ją budować? Jak wykorzystać przy tym social media?”.

0 0 Głosy
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najbardziej oceniane
Informacje zwrotne w linii
Zobacz wszystkie komentarze